maandag 26 maart 2012

Maartse duingeluiden

Aangespoord door berichten op Twitter van mensen die hun eerste tjiftjaf van het jaar gehoord hebben, fiets ik naar de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het kan niet missen dat ik dan ook de tjiftjaf zal horen. In de vogelgids van de Vogelbescherming heb ik van tevoren geluisterd hoe de tjiftjaf klinkt: ‘Tjiftjaf’ zingt hij. Het lijkt me dat ik dat wel kan herkennen.

De parkeerplaats bij de Oase is half leeg, en dat met dit zonnige lenteweer. In het bezoekerscentrum vul ik mijn drinkflesje met duinwater. Van daaruit wandel ik eerst langs het Sprenkelkanaal. Halverwege steek ik via een hertenpaadje dwars door richting Museumduin. De wissel gaat steil omhoog een heuveltje op. Net drie dagen lente, maar in de zon, in beweging, is het zomers warm. Bovenop puf ik even uit. Om me heen een knisperend bos: door de warmte knappen de dennenappels met een geluid als een haardvuurtje. Beneden loopt het kanaal, een meerkoet toetert. In het bos zingen lijsters en meesjes. Je moet af en toe stoppen om goed te kunnen luisteren, zonder je eigen geluiden van voetstappen, ademhaling en het schuiven van je rugzak op je schouders.

In de bosrand voor het open duin sta ik weer stil. Kan het dat ik een nachtegaal hoor? Twee vinkjes vlakbij, een vliegtuig komt over. Aan de oever van het Van der Vlietkanaal hoor ik eindelijk mijn eerste tjiftjaf. En nog één, en nog één. Hier zitten ze dus! Op het pad naar het Renbaanveld komt een tjiftjaf boven me in een boom zitten, een minivogeltje. Ik film hem terwijl hij fluitend van tak tot tak hipt.

Bovenlangs het Renbaanveld houd ik een lange koffiepauze. De aalscholvers zijn luidruchtig aan het nestelen. De ganzen maken nog meer herrie, op een eiland zijn twee Canadese ganzen aan het bekvechten. Een meerkoet roept met een holle akoestiek.

In het bos van het Vliegermonument zie ik een boomkruiper, en een kwartiertje voor de uitgang een stel staartmezen. Tijdens de hele wandeling buizerds, kolossale aardhommels en enkele vlinders. Vlakbij de Oranjekom hoor ik hier nu ook tjiftjaffen. In het bezoekerscentrum koop ik een flesje vlierbloesembier, gemaakt met duinwater, om thuis na te genieten in de laatste zonnestralen van de dag.

Mijn vermogen tot vogelherkenning is helaas minimaal. Welke vogels herken jij in de video? Ik lees graag je reactie.

Maartse duingeluiden van Linda Hartgring op Vimeo.

4 opmerkingen:

  1. Heerlijk, al die vogelgeluiden! Kan het zijn dat ik net na de specht een dennenappel hoor knappen? Op 59 sec. van het filmpje.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja he! En dat zou kunnen, dat je de dennenappels hoort, ik had zelf het idee dat het niet hoorbaar was. Het zou moeten klinken als een continu pok-pok-pok...

      Verwijderen
  2. ik hoor van alles, ganzen, mezen en aan het begin van het filmpje een dinges, ik hoor hem maar kan niet op de naam komen,
    wie weet schiet het me te binnen of ga ik het vandaag horen bij ons in Park Frankendael, want daar meen ik hetzelfde geluid te hebben gehoord

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik dacht dat dat die nachtegaal was, maar ik kan daar enorm naast zitten. Weet iemand het?

      Verwijderen