dinsdag 26 april 2011

Pimpelmezen aan het broeden?

Dit is aflevering 2 van de pimpelmezen.
Lees ook aflevering 1: Pimpelmezen in het nestkastje, met de commentaren.

Na een tijdje relatieve rust, zijn de meesjes nu weer druk. Daaruit concludeer ik dat ze bij mij nu ook aan het broeden zijn. Als ik me niet vergis, heb ik gezien dat ze met voer naar binnen vlogen. Dat wil zeggen: in mijn geëmancipeerde geest had ik bedacht dat ze broeden en voeren zouden afwisselen, maar op Wikipedia lees ik dat zij broedt, en hij haar voert.

Ik vind het jammer dat mijn camera zo weinig zoom heeft. Bovendien kan ik lang wachten voor ze weer naar buiten komen. Het zou me niets verbazen als ze eerst luisteren of ik weg ben (en zich daar gelukkig een keertje in vergissen).

Poes heeft de meesjes nu ook ontdekt. De eerste keer zag ik vanuit mijn slaapkamerraam net een zwart poezenkopje vanaf het lagere schuurdakje zich uitrekken naar het kastje toe. "Poes!" riep ik hard terwijl ik in mijn handen klapte. Tot mijn verbazing en tevredenheid schoot hij meteen weg, wat een autoriteit van zo een afstand.

Ik heb niet de indruk dat hij er bij kan, het nestkastje was niet verschoven. Voor de zekerheid heb ik toch een afscherming van groen gaas gemaakt onderlangs. Ik hoop dat hem dat ervan weerhoudt op het dakje te springen.

Later lag ik in het zonnetje te soezen, toen ik de meesjes alarmgeluiden hoorde maken. Zonder me te bewegen loerde ik of ik wat zag. En daar was Poes aan het rondsluipen, onder het kastje. Hij zag me niet kijken. Uiteindelijk verdween hij via de compostsilo over de schutting. Geen idee of hij niet meer op het dakje wilde met dat gaas, maar in elk geval ondernam hij geen poging terwijl ik stiekem toekeek.

De meesjes ontspanden weer, en gingen door met in en uit vliegen.

Vervolg
Aflevering 3: Piepende pimpelmeesjes
Aflevering 4: Pimpelmezen van Jolanda Groeneveld
Aflevering 5: Pimpelmezen uitgevlogen!
Aflevering 6: Pimpelmezen 2011 video

2 opmerkingen:

  1. Hallo,
    Hier ben ik weer na een lange tijd. Ben benieuwd naar je pimpelmeesjes. De mijne (op het balkon op 4 hoog) zijn vandaag allemaal uitgevlogen. 7 stuks in totaal. Het was spannend allemaal, want de gaaien lagen al op de loer en ik kon nog maar net voorkomen dat er een een klein pimpeltje pakte die op het randje van mijn balkon zat. Of het hem uiteindelijk toch nog gelukt is, weet ik niet, want het ging allemaal heel snel. Maar dat moet ik dan maar overgeven. Hoe rottig dat ook is. Ze waren schattig!! Ik heb er 3 zelf van mijn hand laten vliegen, omdat ze op de bodem van mijn balkon geland waren. Maar uiteindelijk waren ze dan allemaal weg. Wel heel jammer, want het is ontzettend stil op het balkon nu. Ik mis ze al wel een beetje. Ik heb er zolang naar gekeken, heb het zolang gevolgd, en opeens zijn ze allemaal weg...
    Maar goed, ik heb er van genoten en hopelijk gaat alles bij jou ook goed en vliegen ze ook allemaal gezond en wel uit.
    Groetjes van Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Jolanda, Ik heb net aflevering 3 van mijn pimpelmeesjes gepubliceerd! Ik was al benieuwd hoe het met de jouwe ging. Enerverend hoor, dat uitvliegen. Een cadeautje dat je mocht assisteren. Hier zitten ook gaaien, en kauwen, en natuurlijk Poes. Dus ik houd het met arendsogen in de gaten (voor zover ik er ben). Het kan nooit lang meer duren voor ze ook bij mij uitvliegen.

    BeantwoordenVerwijderen