zondag 6 mei 2012

Op fotosafari in Thijsse’s Hof

Marisca en ik zijn het hek nog niet door, of de knoflooklucht omwalmt ons. Hoewel ook de look zonder look bloeit, is het absoluut de daslook die hier voor dit parfum zorgt. "Heerlijk!" zucht Marisca. Dat vind ik ook, ik heb zelfs een boterhamspread van zonnebloempitten en daslook (verkrijgbaar bij de natuurvoedingswinkel).

Thijsse’s Hof is een klein park, met zo een rijkdom aan plantjes en beestjes dat ik er elke keer weer uren zoet ben. We beginnen bij de kleine vijver. Die zit vol leven: kikkervisjes, waterslakken, bloedzuigers. Het muurtje ernaast is bedekt met muurleeuwenbek. Die heb ik thuis ook in de tuin, maar ik zie nu hoe leuk hij tussen bakstenen groeit, op een bedje van mos en zich vasthoudend in voegen en gaten in het muurtje.

Richting de grote vijver bloeien dieppurperen geraniums. Klimop en kamperfoelie kronkelen om dikke bomen. We zien veel grote slakken. We horen ook veel vogels, maar net als de meeste insecten zijn ze te snel voor mijn camera. "Het plantje is er en de vogel was er," citeert Marisca een kennis van haar.

We experimenteren met diafragma, zoom, belichting en compositie. Diafragma alleen zorgt bij een compact niet voor een korte scherptediepte, leerde ik van de mijnheer van de fotozaak, maar van een afstandje ingezoomd krijg je een mooi vage achtergrond. Soms vind ik het juist leuk als de achtergrond duidelijk is, het landschap als decor voor de blikvanger. Ik kom nog niet toe aan de voorgeprogrammeerde scène-instellingen.

Op weg naar de uitgang zie ik Marisca daslook fotograferen. De daslook! Had ik die al? "Ja, dat vroeg ik me dus ook af" lacht Marisca. Het zonnetje schijnt tussen de bomen door op het bospad. De bloemen maken stervormige schaduwen op het blad. We ademen nog eens diep in voor we het hek achter ons sluiten.

Teun Klumpers – dichterlijke natuur - schreef ook een verhaal over daslook.

3 opmerkingen:

  1. Tjonge, wat heerlijk om samen met een nieuwe camera te experimenteren in zo'n mooie omgeving. Geweldige resultaten ook. Die pareldruppeltjes, schitterend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja, het was heerlijk en ik zit nu weer na te genieten van je leuke stuk en de mooie foto's. vooral die met de waterdruppels,pareldruppels zegt ans hierboven,zijn net zo mooi geworden als gehoopt. ik ga mijn ' hofstuk' nog maken. de foto's zijn er klaar voor, nu de tekst nog. kun jij weer nagenieten linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dankjewel! Ik word toch wel erg gelukkig van de natuur, en extra blij als je dat creatief kunt uitwisselen met elkaar

    BeantwoordenVerwijderen