maandag 21 februari 2011

Covergirl

Dat is ook wat, loop ik net de winkel van het bezoekerscentrum van de Amsterdamse Waterleidingduinen binnen, staat mijn wandelmaat te gebaren dat ik naar buiten moet komen: of ik ook op de foto wil voor Struinen. Leuk!

Struinen is het kwartaalblad van de Amsterdamse Waterleidingduinen. Op de cover staan steeds 9 foto’s van bezoekers. Deze keer worden het mensen met rugzakjes. Ik loop met een 30 liter (!) rugzak, voornamelijk om tijdens het lopen jas, trui, et cetera in te stoppen. Maar ook voor het zitmatje, de thermoskan en de broodjes onderweg. Ik maak echt een uitje van mijn wandelingen. Met die rugzak kom ik wel in aanmerking voor de foto.

Ik schud de hand van fotograaf Alwin Slomp en boswachter Gerard Scholten. We lopen naar een opgaand stukje duin, dat eruitziet alsof het midden in het gebied ligt. Vele keren kom ik nonchalant het heuveltje afstappen, halverwege een boompje vasthoudend. Alwin maakt foto na foto, terwijl ik probeer niet mijn fotogezicht op te zetten en de aanwijzingen op te volgen. Als hij tevreden is, is mijn wandelmaat aan de beurt, op net een ander stukje heuvel. Ook hij mag steeds weer het heuveltje op en af.

Ondertussen praat ik met boswachter Gerard. Het blijkt dat die kale plekken op de bomen niet zijn van het schuren met geweien, zoals ik dacht. Het zijn vraatplekken, de bast van de kardinaalsmuts is zacht, en rijk aan mineralen, en geliefd bij de herten. De bomen overleven het gewoon. Weer wat geleerd!

En nu elke dag kijken of de nieuwe Struinen al in de bus ligt.

>> lees het vervolg

Geen opmerkingen:

Een reactie posten